Naar aanleiding van onze vraag op de gemeenteraad van januari hebben alle fracties van de gemeenteraad constructief samengewerkt om een duidelijk statement te brengen waarom de 3 overblijvende alternatieven via Maarkedal niet kunnen.
Standpunt gemeente Maarkedal :
- De gemeente Maarkedal is zich van bij de start van dit project bewust van de noodzaak om een ontsluiting te realiseren van de N60 voor het welzijn van de Ronsenaar en de regionale economie.
- Maarkedal heeft zich dan ook steeds constructief opgesteld ten aanzien van de realisatie van dit objectief. De gemeente Maarkedal stelt met blijdschap vast dat het zogenaamde ‘GROM-tracé’, dat een zware impact zou hebben op onze waardevolle open ruimte, landbouw en natuur, de redelijkheidstoets niet heeft doorstaan. Daarmee heeft ‘Rond Ronse’ vastgesteld wat Maarkedal reeds lang verdedigt: de enorme negatieve impact en technische onhaalbaarheid maakt dat dit alternatief nooit een redelijke mogelijkheid tot ontsluiting van N60 in Ronse kan zijn.
- Dezelfde bezwaren heeft de gemeente Maarkedal echter tegen de nog overgebleven oostelijke tracés. De zware impact op open ruimte, het gevaar op grondverschuivingen, het insnijden van waardevol landbouwgebied, de nabijheid van natuurgebied en SBZ-zones, maar bovenal het argument van de rechtszekerheid, maken dat deze alternatieven niet aanvaardbaar zijn. Nog maar net werden – na een lange procedure – de onteigeningsplannen voor de N425 vastgelegd en slechts enkele jaren geleden werden met het RUP Nederaalbeek belangrijke beslissingen genomen inzake verdere bestemming van het oostelijke gebied. Bovendien blijkt uit simulaties dat de omrijtijd bij de oostelijke tracés van dien aard is dat het geen oplossing zal bieden aan de mobiliteitsproblematiek in Ronse.
- Zoals vermeld in de resolutie die unaniem werd goedgekeurd door de gemeenteraad van Maarkedal van 30 juni 2020 willen we bij de voorzetting van dit proces ons standpunt herbevestigen dat er enkel een oplossing kan worden gevonden binnen de contouren van het historische centrale tracé binnen de gekende reservatiestrook. Daar is al 30 jaar een maatschappelijk draagvlak voor en daar heeft steeds een politieke consensus over bestaan, boven partij- en gemeentegrenzen heen. Bovendien zijn daartoe ook al de nodige onteigeningen gebeurd en recentelijk de eerste gebouwen gesloopt.
- In eerdere resoluties hebben we er ook steeds op gewezen dat een degelijke ontsluiting voor het Kuithol, de Zeelstraat en de landbouwpercelen ten westen van de N60 cruciaal is. Fietsers en voetgangers dienen tevens op een veilige manier de N60 te kunnen kruisen.
- Het verlies aan landbouwgrond naar aanleiding van het ambitieuze bebossingsproject dient beperkt te blijven tot het strikt noodzakelijke. De gemeente sluit zich aan bij de vragen van de landbouworganisaties naar degelijke compensaties en doorgedreven overleg met de desbetreffende organisaties. De landbouwgronden die wel ingenomen worden als bos of natuur, dienen ruimschoots te worden gecompenseerd. Liefst in beschikbare gronden en pas in laatste
instantie financieel.