Programma

Beste Maarkedaller,

Wij brengen u een realistisch programma op maat van onze gemeente, waarbij het welzijn van iedere inwoner van Maarkedal de uitgangsbasis vormt.

Administratie

De administratieve diensten van Maarkedal waren gekenmerkt door het directe contact met de verantwoordelijke ambtenaren. Een loketfunctie was enkel aanwezig bij de dienst bevolking en dit om logische redenen.

Tijdens de vorige legislatuur werden in meerdere diensten loketfuncties ingevoerd. Hierdoor heeft de burger het moeilijk om direct contact te krijgen met de leidende ambtenaren. Men dient eerst een afspraak te maken vooraleer men het gewenste advies of de gevraagde gegevens kan verkrijgen.

Het direct contact maakte net dat de administratie van Maarkedal als heel aangenaam werd beschouwd. Er dient dus te worden nagegaan hoe de burger terug vlotter aan de nodige informatie kan geraken. De kennis en het enthousiasme bij de administratie is hiervoor zeker aanwezig.

Begraafplaatsen

Nu vast staat dat in een aantal kerken geen diensten meer zullen worden georganiseerd, dient te worden gezocht naar een alternatieve bestemming voor deze gebouwen. Het is duidelijk dat zolang er rond de kerk een kerkhof aanwezig is een aantal bestemmingen zijn uitgesloten. Een mooi voorbeeld hiervan is het Marca. Er wordt getracht de bestaande graven aan het zicht te onttrekken door het aanbrengen van beplanting, maar gevoelsmatig is dit niet de beste oplossing.

Om die reden is het wenselijk de bestaande kerkhoven rond de kerken te laten uitdoven. Nukerke en Schorisse beschikken reeds over kerkhoven die niet rechtstreeks aan de kerk zijn gelegen. Er zou dus geopteerd kunnen worden om het kerkhof van Nukerke uit te breiden om in de toekomst te voorzien in de laatste rustplaats voor de overledenen van Etikhove, Nukerke en Louise-Marie en het kerkhof van Schorisse uit te breiden voor overledenen van Maarke, Kerkem en Schorisse).

Budget

Een gemeente dient te worden bestuurd met de bekommernis van een goede huisvader. Dit houdt in dat men dient te roeien met de riemen die men heeft. Er zijn een aantal grote projecten lopende en een aantal grote projecten gepland. Dit heeft uiteraard zijn gevolgen voor de gemeentelijke financiën. Er wordt nogal gegoocheld met cijfers waarbij steeds wordt verwezen naar de grote pot waarover de gemeente zou beschikken. Projecten waarbij riolering is gemoeid, worden uitgevoerd via Farys, de gemeentelijke rioolbeheerder. Deze prefinanciert de werken waarna de gemeente de kostprijs uiteraard dient terug te betalen. Dit is hierdoor niet onmiddellijk zichtbaar in de cijfers. De nakende heraanleg van de dorpskern van Maarke-Kerkem en aanleg van de riolering, deel ten laste van de gemeente Maarkedal, zijn hier ook een voorbeeld van.

De uitvoering van het project Maalzaak (jeugd- en bewegingscentrum) werd toevertrouwd aan Solva, een intercommunale. Zij prefinancieren het totale project waarna de gemeente het dient terug te betalen.

We durven dan ook te stellen dat de volgende legislatuur voorzichtig dient om te springen met het aantal op te starten projecten.  

Containerpark

Hoewel de containerparkwachters hun uiterste best doen, is het ontzettend moeilijk om voor bepaalde fracties in te schatten hoeveel volume werkelijk wordt aangeboden. Ze zullen dan ook steeds het mogelijke doen om zeker niet te overschatten, eerder te onderschatten. Voor de correcte gang van zaken dienen de betalende fracties te worden gewogen. Hiervoor is het noodzakelijk dat het containerpark licht wordt gereorganiseerd. In veel naburige gemeenten blijkt dit een zeer effectieve werkwijze te zijn. Eerlijk is het in ieder geval: de vervuiler betaald.

Cultuur

Het Marca is op heden het cultuurpunt voor de gemeente. Grondige verbouwingen werden reeds uitgevoerd, maar de gevoeligheden blijven. Het kerkhof rond het gebouw zorgt er voor dat bepaalde activiteiten niet gewenst zijn.

Recent werd de bouwvergunning voor het jeugd- en bewegingscentrum ter hoogte van de Maalzaakstraat definitief afgeleverd. Hierdoor kan gestart worden met de werken. Het geplande gebouw bevat een ruimte die perfect dienst kan doen als kleinschalig cultureel centrum (op maat van de gemeente Maarkedal). Dit gebouw wordt voorzien van een ruime parking, zal isolerend veel beter scoren dan het kerkgebouw en is uitermate geschikt als cultuurzaal. De nog geplande kosten aan het Marca worden dus best verschoven naar de Maalzaak zodat het gebouw optimaal kan worden uitgerust voor allerlei activiteiten.

De investeringen aan het Marca zien wij niet als verloren. De gemeentelijke bibliotheek kan namelijk hierin worden ondergebracht. De bibliotheek is door een uitstekende werking aan uitbreiding toe, maar door plaatsgebrek rond het administratief centrum is dit moeilijk. Het verplaatsen van de bibliotheek naar het Marca zorgt er bovendien voor dat er bureauruimte vrij komt voor het administratief personeel. Nu het OCMW personeel is overgebracht naar het administratief centrum, is er een grote nood aan bijkomende lokalen. De bibliotheek en bijhorende burelen kunnen op eenvoudige wijze worden omgevormd.

De functie bibliotheek en begraafplaats kunnen gerust naast mekaar bestaan, dit tot het uitdoven van de bestaande concessies.

Gemeentelijk onderwijs

De gemeentelijke basisschool van Nukerke barst uit haar voegen. Door ruimtegebruik en zonevreemdheid van het gebouw zijn er weinig tot geen uitbreidingsmogelijkheden. Momenteel bevinden er zich reeds 4 containers die als leslokalen fungeren. Naar energieverbruik en beleefbaarheid van de lokalen toe is dit niet optimaal.De directie is naar Maarke-Kerkem uitgeweken om meer ruimte vrij te maken voor leslokalen. Het mag dus duidelijk zijn dat het maximum reeds is bereikt.

Om al deze redenen dient te worden nagegaan of de school niet beter een maximumaantal leerlingen aanvaardt, met voorrang aan de leerlingen van Maarkedal. Als het quota van een klas niet wordt gehaald, dan pas kunnen leerlingen van buiten Maarkedal worden toegelaten. 

Integratie deelgemeenten

Er wordt geopperd dat alle gemeentelijke activiteiten zich afspelen in de deelgemeente Etikhove. Hiermee verwijzen we naar de nieuwjaarsreceptie, de 11 juli avondmarkt, … Bedoeling is de nieuwjaarsreceptie jaarlijks te laten plaatsvinden in een andere deelgemeente. Lottrekking bepaalt de volgorde.

Jeugd

Centraliseren kan in bepaalde gevallen voordelig zijn. Voor de lokalen van de jeugdverenigingen zien we dit echter niet zo. Een voorziene verhuis naar de Maalzaak zien wij dus niet als positief. Wij staan voor een behoud en verdere verfraaiing van de bestaande lokalen. De jeugdverenigingen dienen in een comfortabele omgeving te kunnen samen komen.

Het gemeentebestuur dient aan te dringen bij de provinciale uitleendienst om meer kampmaterialen te voorzien. Jaarlijks zijn er in de media berichten van kampen die dienen te worden afgebroken omwille van de uitbraak van ziekten. Vaak door een gebrek aan materiaal om voedsel hygiënisch te bewaren. Hierbij denken we dan aan koelinstallaties, warmhoudbakken, degelijke kooktoestellen, …. Het moet voor een provincie mogelijk zijn om dit in het uitleenprogramma op te nemen.

Landbouw

Maarkedal is en blijft een landbouwgemeente bij uitstek. Het landschap en de vergezichten over de vier seizoenen heen worden hoofdzakelijk gevormd door onze landbouwfamilies.

Bij het opmaken van bestemmingsplannen van hogerhand dient de nodige aandacht te worden besteed aan de open ruimte. Er dient een voldoende ruimte landbouwareaal te worden gehandhaafd. Dit in samenhang met de nodige voorzieningen voor natuur.

Landbouw en natuur vormen de belangrijkste elementen van onze mooie gemeente. Er dient dus gestreefd te worden naar een betere samenhang tussen beiden. Het naast elkaar bestaan van beiden moet beter uitgewerkt worden.

Wat de erosieproblematiek betreft die eigen is aan het reliëf in onze gemeente, dienen meer financiële stimuli te worden geboden om erosie beperkende maatregelen uit te voeren. Men wijst nogal makkelijk met de vinger naar de landbouwer als er bij hevige neerslag een modderstroom op de rijweg terecht komt.

Ook de gemeente heeft hier zijn verantwoordelijkheden. De bestaande grachten (buffers) dienen periodiek te worden geruimd en niet alleen wanneer deze reeds buiten zijn oevers treedt.

Milieu

Er dient te worden onderzocht of een natuurlijker beheer van de bermen niet kan zorgen voor een diverser aanbod van planten. Een proefproject kan bijvoorbeeld worden opgezet waarbij een aantal bermen worden ingezaaid met een zaadmengsels van voornamelijk bloemen met een lage groei. Dit zou het aantal maaibeurten kunnen beperken, het straatbeeld visueel aantrekkelijk maken en ecologisch  voor insecten een meerwaarde zijn. Kortom het proberen waard.

Het bestaande reglement inzake aanplant en onderhoud van kleine landschapselementen (KLE’s) dient te worden herbekeken. Momenteel worden natuurminnende burgers onvoldoende aangemoedigd voor het aanplanten en onderhouden van hagen, houtkanten, knotbomen doordat het jaarlijks maximum subsidiebedrag nogal laag is. Het optrekken van dit bedrag zal ervoor zorgen dat meer KLE’s hun intrede zullen doen in het landschap.

Mobiliteit

Verkeersveiligheid: met alle partijen dient gezocht naar optimale maatregelen om het verkeer veiliger te maken. Dit kan door verkeerstechnische maatregelen te treffen, maar nog doeltreffender zijn gerichte controles. Maar niet alleen de snelheid is belangrijk.

Samen met inwoners van wegen waar de veiligheid beter kan, dient het bestuur, in samenspraak met de politiediensten, te zoeken naar mogelijke oplossingen voor de verkeersveiligheidsproblemen.

Openbaar vervoer: de schoolgaande jeugd vindt gretig de weg naar het openbaar busvervoer waardoor de bussen overvol raken. Er dient onderzocht te worden of het station van Etikhove niet als halte kan worden opgewaardeerd. Het kan een oplossing bieden voor het ontlasten van de bussen tijdens de spitsuren. Bovendien kan het voor de pendelaars van Maarkedal een oplossing bieden om niet meer de overvolle parkings van Ronse en Oudenaarde te moeten gebruiken.

De NMBS beschikt eveneens over hybride treinstellen die tussen Gent en Oudenaarde elektrisch zouden kunnen rijden waarna ze tussen Oudenaarde en Ronse overschakelen op batterij om bij retour terug over te schakelen op elektriciteit. Zo hoeven geen dieseltoestellen meer ingezet te worden op de lijn Oudenaarde-Ronse.

Openbare verlichting

Met specifieke maatregelen kan men een forse besparing verwezenlijken zonder de openbare verlichting volledig te doven. Daar waar lichtpunten nodig zijn (bebouwde omgeving, gevaarlijke kruispunten, scherpe bochten, … worden lichtpunten voorzien en waar ze niet nodig zijn (landbouwgebieden, natuurgebieden) kunnen deze worden weg genomen. 

De CO2-uitstoot blijft identiek doordat er minder lichtpunten zijn en dus even weinig energie wordt verbruikt als wanneer de verlichting volledig wordt gedoofd.

De lichtvervuiling vermindert. Voor 23.00 u en na 5.00 u zal er namelijk in bepaalde gebieden totaal geen licht meer branden. Het voorstel van KOMOP Maarkedal om de spreiding van de lichtpunten te wijzigen en het aantal te verminderen waardoor de openbare verlichting kan aan blijven tijdens de nacht heeft dus alleen maar voordelen.

Openbare werken

Gelet op de grote geplande infrastructuurwerken (aanleg fietspaden gewestweg N457, heraanleg Kolpaartstraat, bouw jeugd- en bewegingscentrum Maalzaak), waarvan sommige reeds in uitvoering, zal er weinig budgettaire ruimte zijn voor grote dossiers. Er dient echter meer te worden ingezet op onderhoud van de bestaande infrastructuur (overlagen bestaande asfaltverhardingen, vervangen kapotte betonvakken, herstellen voetpaden, periodiek ruimen van grachten, onderhoud bestaand voetwegennetwerk). 

Aan het ruimen van grachten is de laatste legislatuur minder aandacht besteed. Hierdoor is de erosieproblematiek groter geworden. Een geruimde gracht biedt namelijk meer buffercapaciteit zodat deze bij hevige neerslag minder rap over loopt en voor minder wateroverlast zorgt (overstromingen). Nogal snel worden de gevolgen van erosie in de schoenen geschoven van de landbouwers terwijl die niet verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld het ruimen van de grachten.

Om nog minder met erosie te worden geconfronteerd moeten landbouwers financieel ondersteund worden voor het aanleggen en onderhouden van groenstroken. Deze groenstroken zijn voor landbouwers bedrijfsmatig minder interessant, zodat een financiële steun hen kan overhalen mee te helpen aan het bestrijden van de erosieproblematiek.

Senioren

Maarkedal kent een hoge graad aan senioren. Deze groep mensen blijft ook steeds langer sociaal actief en dus mobiel. Het is dus een uitdaging voor de nieuwe bestuursgroep om op zoek te gaan naar manieren om de senioren hierin bij te staan.

De seniorenraad is een belangrijk instrument voor een directer contact met de gemeente. Het is voor senioren dus belangrijk om te weten wie deel uitmaakt van deze raad. Het nog beter kenbaar maken van deze groep is noodzakelijk voor een nog betere werking ervan.

Voor de senioren is een directe contactpersoon bij het gemeentebestuur wenselijk. Dit contactpunt kan bovendien de ideale verbinding vormen tussen seniorenraad en het beleid.

Sociaal

De gemeente diende eigenlijk reeds te voldoen aan het bindend sociaal objectief. Dit houdt in dat de gemeente dient in te staan voor een aantal sociale kavels. Maarkedal heeft de voorbije legislatuur nul kavels gerealiseerd. Dit terwijl het door de hogere overheid vastgestelde cijfer 44 sociale kavels betreft (cijfers: Agentschap Wonen Vlaanderen).

De gemeente beschikte tot voor kort over 1 perceel waar een sociaal project kon worden voorzien. Het perceel in Puttene dat op heden wordt bebouwd met 15 “betaalbare woningen”. Een gemiste kans om een samenwerking met een sociale huisvestingsmaatschappij op te zetten.

Recent werd echter een omzendbrief (Omzendbrief RO/2017/01, juli 2017) uitgevaardigd die een referentiekader voorziet voor de ordening van de bebouwde en niet bebouwde gebieden. Deze maakt het mogelijk woonuitbreidingsgebieden te laten ontwikkelen onder bepaalde voorwaarden. De gemeente heeft hier een adviserende rol. Een voorwaarde bij dergelijke ontwikkeling moet zijn dat de ontwikkelaar voorziet in een deel sociale kavels. Voor beide partijen is dit positief: de ontwikkelaar wordt mogelijkheden geboden en de gemeente kan voldoen aan zijn verplichtingen inzake het sociaal bindend objectief.

Sport

Tijdens de vorige 2 legislaturen is men op zoek gegaan naar een oplossing voor het probleem omtrent de sportterreinen. Tweemaal tevergeefs.

Het provinciaal structuurplan bepaalde de voorwaarden waaraan een locatie voor recreatie dient te voldoen. Een zone voor recreatie dient bij voorkeur te worden voorzien in het hoofddorp (Etikhove) en dit aansluitend bij de kern. Zo werden reeds de akkerlanden tussen de Etikhovestraat, Berkenstraat, Krommestraat en Maalzaakstraat en het bestaande voetbalterrein geselecteerd als mogelijke locatie. De bestemming van de eerste locatie werd in april van dit jaar door de hogere overheid (Vlaamse Overheid) omgezet naar bouwvrij agrarisch gebied. Het herbestemmen van het huidige voetbalterrein langs de Nederholbeekstraat naar gebied voor dagrecreatie werd door de hogere overheid op hetzelfde moment niet weerhouden.

Er dient dus gezocht te worden naar een alternatieve locatie. De voorwaarden vanuit het Provinciaal Ruimtelijk structuurplan (hoger aangehaald) maken het echter niet makkelijk. Daarom dat een afwijking moet bedongen worden bij de hogere overheid om deze functie te voorzien op een locatie waar het ruimtelijk en sociaal mogelijk is. We pretenderen dan ook niet de oplossing voorhanden te hebben, maar kijken wel gretig uit om deze zoektocht aan te vatten.

Toerisme

Maarkedal is door zijn schoonheid en de gastvrijheid van de Maarkedallers een toeristische trekpleister, niet alleen voor toeristen die verblijven in de logiesverstrekkende bedrijven, maar eveneens voor dagtoeristen.

Heel wat doortochten doen Maarkedal aan. Dit brengt soms wat overlast met zich mee. Onoverkomelijk zijn deze echter niet.

De vele wielerklassiekers die onze gemeente aandoen, brengen een massa supporters op de been. Na de wedstrijd rest ons het zwerfafval. Er dient volgens ons onderzocht te worden of de inrichter kan worden verplicht tot het opruimen van de drukstbezochte punten langs het parcours (de hellingen, …). Met een verplichte borg moet zoiets mogelijk zijn.

Zwerfvuil

Ook wij deden mee aan World Cleanup Day. Een mooi initiatief dat tijdelijk zorgt voor een opgeruimde gemeente. Jammer genoeg zal je nu reeds langs veel van de opgeruimde locaties opnieuw zwerfvuil aantreffen. Er dient dus meer ingezet worden op het betrappen en bekeuren van vervuilers. Het plaatsen van meer blikvangers en vuilnisbakken kan de kans bieden aan bewuste burgers om hen afval correct kwijt te raken.

De politie van Ronse behaalt mooie resultaten bij het op heterdaad betrappen door het inzetten van anonieme camera’s. Dergelijke camera’s vallen niet op in de omgeving zodat deze uitermate geschikt zijn om te worden ingezet op plaatsen waar veelvuldig wordt gestort. De camerabeelden dienen als bewijs bij het bekeuren van de vervuilers. Wekelijks betrappen ze op deze manier sluikstorters die achteraf de rekening krijgen gepresenteerd.

Preventie is eveneens noodzakelijk. Organisatoren van doortochten in onze gemeente dienen de deelnemers bewust te maken dat Maarkedal een gastvrije gemeente is maar dat wij absoluut geen zwerfvuil tolereren. Indien blijkt dat een doortocht toch vervuilend is, dient de organisator in te staan voor het opruimen van het vuil.